ششم ابتدایی

ششم ابتدایی

مطالب مربوط به پایه ششم ابتدایی

 

 

 

 

 

 

 

در اسباب بازی های كوكی ، انرژی لازم برای حركت چگونه تأمین می شود؟

در كوك کردن اسباب بازی انرژی ماهیچه ای ما تبدیل به انرژی مكانیكی می شود و به صورت انرژی كشسانی در فنر ذخیره می شود و به هنگام كار كردن اسباب بازی تبدیل به انرژی جنبشی شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

با تشکر از اینکه به وبلاگ خودتون سر می زنید و نظر می دهید .

 

 
 

 

نیروی اصطکاک چیست؟

اصطکاک نیرویی است که به سبب چگونگی سطح تماس دوجسم واندازه ی نیرویی که دو جسم را به هم می فشارد ایجاد می شود و با کشیده شدن آن دو روی یگدیگر مخالفت می کند.در دو وضعیت کاملا متناقض نیروی اصطکاک زیاد می شود.

الف)وقتی سطح تماس دو جسم زبر باشد.بر جستگی های یکی در فرو رفتگی های دیگری فرو می رودونیروی اصطکاک زیاد می شود.هرچه این نا همواری ها بیشتر باشد .نیروی اصطکاک نیز بیشتر می شود.مثلا دو اجر روی هم مشکل تر کشیده می شوند تا یک شیشه روی یک اجر.

ب)وقتی سطح تماس دو جسم خیلی صیقلی باشد ،طوری که مولکول های سطح تماس دو جسم به هم نزدیک شده در فاصله پیوندی(برد کوتاه )قرار گیرند نیروی چسبندگی سطحی عامل ایجاد اصطکاک خواهد بود.مثلا دوشیشه ی تخت روی یکدیگر به سختی کشیده می شوند واگر بین دو شیشه را خیس کنیم و آن دو را به هم فشار دهیم،هوااز بین دو شیشه خارج شده آب جای آن را می گیرد. بین مولکول های آب و شیشه ها پیوند مولکولی ایجاد می شودو شیشه روی یک دیگر بسیار سخت تر کشیده می شوند. ولی یک اجر روی یک شیشه راحت تر کشیده می شود.

همچنین اگر نیرویی که دو جسم را به هم می فشارد افزا یش یابد نیروی اصطکاک زیاد می شود.

اصطکاک نیروی مقاومتی است که در برابر حرکت اجسام به وجود می‌آید. این نیرو همواره در خلاف جهت حرکت ایجاد شده و با حرکت اجسام مخالفت می‌کند. برای ایجاد حرکت در اجسام باید نیرویی بزرگ‌تر از نیروی اصطکاک در جهت حرکت اعمال کرد. اصطکاک به عواملی چون نیروی عمودی، شرایط سطح‌های تماس از نظر زبری و جنس سطح‌های تماس بستگی دارد و در صورتی که تغییرات دمابه‌گونه‌ای باشد که موجب تغییر زبری سطح تماس شود، در افزایش یا کاهش اصطکاک موثر است.

اصطکاکِ خشک

هرگاه بین دو جسم ماده سومی مانند روغن، آب و.. وجود نداشته باشد، اصطکاک به‌وجود آمده را اصطکاکِ خشک می‌نامند.

اصطکاکِ تر

اگر بین دو جسم ماده سومی مانند روغن، آب و... وجود داشته باشد، اصطکاک به‌وجود آمده را اصطکاکِ تر می‌نامند .

 

اگر سایشی(اصطکاکی) در کار نبود

اگر سایشی(اصطکاکی) در کار نباشد.

آن هنگام دیگر هیچ چیزی از دانه ی شن گرفته تا تکه سنگ ها ی بزرگ هرگز روی یکدیگر نخواهند ماند.همگی می لغزند و پایین می آیند تا با هم همتراز شوند.

اگر نیروی سایشی در کارنبود کره ی زمین همانند کره ای آبگونه می شد بی هیچ پستی وبلندی.

اگر نیروی سایشی ای در کار نباشدهیچ میخ وپیچی در دیوار بند نمیشد هیچ چیز را نمیشد در دست نگه داشت هیچ گردبادی هرگز آرام نمی گرفت.هیچ صدایی هرگز خاموش نمیشد و باپژواکی پایان ناپذیر دنباله می یافت.

 

 

 

 

 

سوالات درس هفت علوم ششم ابتدایی ( ورزش و نیرو 2 ) بخش دوم

1 . ترمز کردن چگونه سبب کندشدن و توقف سریع وسیله ی نقلیه می شود ؟ در اثر نیروی اصطکاکی که بین چرخ و لنت ترمز و همچنین اصطکاکی که بین چرخ و زمین وجود دارد .

2 . وقتی توپی در حال حرکت است چرا پس از طی مسیر کوتاهی از حرکت باز می ایستد ؟ در اثر نیروی اصطکاکی که بین توپ و زمین وجود دارد .

3 . چرا راه رفتن بر سطح یخ و برف دشوار است ؟ چون سطح یخ و برف صاف است و اصطکاک بسیار کمی بین یخ و کف کفش وجود دارد .

4 . نیروی اصطکاک را تعریف کنید . نیرویی که سبب کند شدن حرکت جسم می شود .

5 . جهت نیروی اصطکاک چگونه است ؟ جهت نیروی اصطکاک همیشه برخلاف جهت حرکت جسم است . یعنی اگر جسم به سمت راست حرکت می کند ، نیروی اصطکاک در جهت چپ نیرو وارد می کند .

6 . اگر در حال حرکت باشیم و نیروی اصطکاک نباشد ، چه اتفاقی می افتد ؟ نمی توانیم در یک جا ثابت شویم .

7 . چه زمانی نیروی اصطکاک بیش تر است ؟ هر چه سطح تماس بین دو جسم ناهمواری و پستی و بلندی بیش تری داشته باشد ، اصطکاک بیش تر خواهد بود .

8 . سه مورد از فایده های اصطکاک را بیان کنید . اصطکاک بین کفش و زمین برای راه رفتن ــ اصطکاک چوب کبریت و بدنه ی کبریت برای روشن شدن آن ــ اصطکاک بین لنت و چرخ و زمین برای توقف وسیله نقلیه

9 . آیا اصطکاک می تواند مضر باشد ؟ بله در بعضی سطوح که دو جسم مرتب با هم برخورد دارند بعد از مدتی ساییده شده و نیاز به تعویض آن ها است . مانند چرخ دنده های فلزی ، تسمه ی دینام کولر و اتومبیل و ...

10 . امروزه برای کم کردن اصطکاک از چه راه هایی استفاده می شود ؟ روغن کاری ، استفاده از چرخ و ...

11 . در قدیم برای جا به جایی اجسام سنگین و کاهش اصطکاک از چه روشی استفاده می کردند ؟ تنه های درخت را زیر جسم قرار می دادند و جسم را به جلو یا عقب هل می دادند .

12 . نیروی مقاومت هوا را تعریف کنید . نیروی مقاومی است که از حرکت یک جسم در هوا جلوگیری می کند .

13 . ایرودینامیک یعنی چه ؟ برای آن که اجسام بتوانند به راحتی در هوا حرکت کنند ، باید شکل آن ها را به گونه ای طراحی کنیم تا نیروی مقاومت هوای وارد بر آن ها به کم ترین مقدار ممکن برسد ؛ به چنین اجسامی ایرودینامیک می گویند .

14 . نیروی بالا بری را تعریف کنید . بال های هواپیما را به گونه ای طراحی می کنند که وقتی هواپیما در حال حرکت است ، هوای بالای بال دارای سرعت بیش تری نسبت به هوای پایین بال باشد و همین امر سبب اختلاف فشار در دو سوی بال و ایجاد یک نیروی خالص به طرف بالا می شود که به آن نیروی بالابر گفته می شود .

15 . چه نیروهایی به یک هواپیمای در حال حرکت وارد می شود ؟ 1 ـ نیروی مقاومت هوا ( که همان اصطکاک بوده وسبب کند شدن حرکت می شود و در جهت خلاف حرکت هواپیما وارد می شود ) . 2 ـ وزن ( که همان نیروی گرانشی زمین است و باعث کشش هواپیما به پایین می شود ) . 3 ـ نیروی رانش (نیرویی است که موتور هواپیما برای جلو رفتن آن وارد می کند ) . 4 ـ نیروی بالا بری ( که همان اختلاف فشار در دو سمت بال بوده و سبب بالا رفتن هواپیما می شود ) .

16 . با توجه به نیروی مقاومت هوا و نیروی گرانشی هواپیما چگونه پرواز می کند و به بالا می رود ؟ به این دلیل که در هواپیما نیروی رانشی و نیروی بالابری قدرت بیش تری نسبت به نیروی مقاومت هوا و نیروی گرانشی زمین دارند .

 

 
 

 

 


 

سوالات متن درس 16 مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی ( لباس ، از تولید به مصرف )

1 . لباس در گذشته ی نه چندان دور چگونه تهیه می شد ؟ بیش تر مردم برای تهیه ی لباس به خیاط مراجعه می کردند و خیاط نیز اندازه ی آن ها را می گرفت و با پارچه ای که مشتری ها به او می دادند و به سلیقه ی آن ها ، لباسی برایشان می دوخت .

2 . امروزه بیش تر مردم پوشاک مورد نیاز خود را چگونه تهیه می کنند ؟ به صورت آماده از فروشگاه های مختلف می خرند .

3 . چرا کارگاه های تولید لباس به وجود آمد ؟ با گذشت زمان و افزایش جمعیت ، چون دیگر یک یا چند خیاط نمی توانستند نیازهای تعداد زیادی از مردم را برآورده کنند ، کم کم کارگاه های تولید لباس به وجود آمدند .

4 . تولید انبوه یعنی چه ؟ به تولید یک کالا به یک شکل و به تعداد زیاد « تولید انبوه » می گویند .

5 . مهم ترین ماده ی مورد نیاز در کارگاه تولید لباس چیست ؟ پارچه

6 . پارچه از چه چیزی درست می شود ؟ از نخ

7 . چند نوع نخ وجود دارد ؟ نام ببرید . 2 نوع طبیعی و مصنوعی

8 . نخ و پارچه هر کدام در کجا تولید می شود ؟ نخ در کارخانه های نخ ریسی و پارچه در کارخانه های پارچه بافی ( نساجی ) تولید می شود .

9 . پارچه ی مورد نیاز کارگاه های تولید لباس چگونه تهیه می شود ؟ از عمده فروشان خریداری می شود .

10 . چند نمونه از کارهایی که در کارگاه های تولید لباس انجام می شود را نام ببرید . سازنده ی طرح یا الگو برای پارچه ــ بریدن پارچه از روی الگو ــ دوختن بخش های مختلف لباس توسط خیاط ها مانند دوخت آستین ، یقه ، دگمه و زیپ ــ اتو کردن لباس ــ بسته بندی لباس ها

11 . کار « برش کار» چیست ؟ از روی الگوهایی که دارد ، پارچه را می برد .

12 . کار خیاط ها در کارگاه تولید لباس چیست ؟ هر یک از آن ها یک بخش از لباس را می دوزند . برای مثال یک نفر فقط آستین می دوزد و لباس ها را به دیگری می دهد . نفر بعدی یقه ها و فرد دیگری دگمه و زیپ به لباس می دوزد .

13 . خط تولید یعنی چه ؟ همه ی کسانی که در کارگاه مشغول به کار هستند ، بخشی از کار تولید را انجام می دهند تا کالا به صورت نهایی آماده شود . به این همکاری « خط تولید » گفته می شود .

14 . لباسی که انتخاب می کنیم باید چه شرایطی داشته باشد ؟ 1 ـ باید با باورهای دینی ما تناسب داشته باشد 2 ـ باید کیفیت خوب و قیمت مناسب داشته باشد .

15 . لباس چگونه می تواند با باورهای دینی ما تناسب داشته باشد ؟ لباس باید پوشش مناسب را برای یک زن یا مرد مسلمان فراهم کند . رعایت حجاب و عفاف موجب وقار و متانت شخص می شود .

16 . منظور از این که لباس باید کیفیت خوب و قیمت مناسب داشته باشد چیست ؟ در هنگام خرید باید لباسی را انتخاب کنیم که هم جنس آن خوب باشد و هم از نظر قیمت مناسب باشد . یعنی با بودجه ی ما تناسب داشته باشد .

17 . بودجه یعنی چه ؟ بودجه یعنی مقدار پولی که می توانیم برای انجام یک کار یا خرید یک چیز بپردازیم .

18 . به چه نکاتی باید قبل و در هنگام خرید توجه کنیم ؟ برای خرید از پول تو جیبی مان پس انداز کنیم ــ وقتی ضرورتی ندارد لباس نو نخریم و از لباس های قدیمی استفاده کنیم ــ در تمیز نگه داشتن و شستن لباس هایمان به بزرگ تر ها کمک کنیم ــ لباس های ایرانی بخریم تا به تولید کنندگان داخلی کمک شود ــ لباسی متناسب با بودجه ی خود بخریم ــ لباسی متناسب با باورهای دینی مان بخریم .

 

 
 

 


 

سوالات متن درس 15 مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی ( انواع لباس )

1 . چه عواملی باعث تفاوت در نوع لباس می شود ؟ موقعیت های مختلف ــ گره های مختلف اجتماعی و شغلی ــ فصول مختلف سال ــ نواحی مختلف آب و هوایی ــ اقوام مختلف

2 . در چه موقعیت هایی ما لباس های مختلفی می پوشیم ؟ ( مثال بزنید ) برای مثال لباس منزل ما با لباس مدرسه و با لباسی که در مهمانی می پوشیم ، فرق دارد . وقتی که ورزش می کنیم از لباس ورزشی استفاده می کنیم و در مراسم عزاداری لباس سیاه بر تن می کنیم .

3 . دلیل تفاوت لباس گروه های مختلف اجتماعی و شغلی چیست ؟ لباس این گروه ها بسته به کار و نقش آن ها در اجتماع متفاوت است و از روی لباس این گروه ها به شغل و حرفه ی آن ها پی می بریم .

4 . پوشاک ما در زمستان و تابستان چه تفاوت هایی با هم دارند ؟ در زمستان لباس های ضخیم ( کلفت ) و تیره می پوشیم و در تابستان لباس های نازک و روشن می پوشیم .

5 . چرا در زمستان بیش تر از رنگ های تیره و در تابستان از رنگ های روشن استفاده می کنیم ؟ زیرا رنگ تیره نور خورشید را جذب کرده و سبب می شود زود تر گرم شویم و در مقابل رنگ های روشن نور خورشید را دفع کرده و باعث می شود گرما را کم تر احساس کنیم .

6 . چرا نوع پوشاک در نواحی مختلف کشورمان فرق می کند ؟ زیرا در سال گذشته خواندیم که در کشور پهناورمان ایران تنوع آب و هوایی وجود دارد . یعنی نوع آب و هوا در همه جا یکسان نیست . در بعضی نواحی آب و هوا گرم و خشک ، در بعضی جاها سرد ، در بعضی مکان ها گرم و مرطوب و در بعضی نواحی معتدل است .

7 . چند نمونه از اقوام ایرانی را که لباس مخصوص به خود دارند را نام ببرید . فارس ، ترک ، لر ، گیلک ، کرد و بلوچ

8 . چگونه در گذشته حدس می زدند که یک فرد اهل کدام منطقه ی ایران است ؟ لباس های محلی در گذشته بیش تر مورد استفاده قرار می گرفته است به طوری که در قدیم هر کس از روی شکل لباس فرد دیگر می توانست حدس بزند که او اهل کدام منطقه ی ایران است .

9 . امروزه لباس های محلی اغلب چگونه استفاده می شود ؟ اغلب در مراسم و جشن های خاص پوشیده می شود .

10 . چرا لباس های محلی را در موزه های مردم شناسی حفظ و نگهداری می کنند ؟ زیرا این لباس ها قسمتی از فرهنگ و هویت ماست و با نگه داری این لباس ها در موزه در واقع فرهنگ ، گذشته و تاریخ اقوام ایرانی را حفظ می کنند .

11 . آیا در طی زمان همه ی جلوه های لباس ها تغییر کرده است ؟ خیر برخی از جلوه های لباس ها مانند انواع سرپوش ها در طی زمان ثابت مانده اند و برخی دیگر تغییر کرده اند .

12 . چند نمونه از سرپوش ها را در دوره های مختلف نام ببرید . تاج ، انواع کلاه ، عمامه ، دستار و نظایر آن

 

 
 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 2 اسفند 1391برچسب:, | 11:11 PM | نویسنده : معلم ششم |
.: Weblog Themes By SlideTheme :.